Lærerguide til spilcricket.dk
Her finder du som underviser idéer til hvordan I kommer i gang med at spille cricket samt hvordan spillet kan danne rammen om fokus på fairplay og fællesskab.
Her finder du som underviser idéer til hvordan I kommer i gang med at spille cricket samt hvordan spillet kan danne rammen om fokus på fairplay og fællesskab.
Cricket er en holdsport, hvor alles indsats tæller, her er der brug for alle. Ofte ser man, at de idrætssvage børn blomstrer op, samtidig med at de idrætsstærke elevers evner til at samarbejde udfordres.
Nedenfor er fire kokrete bud på forløb med fokus på cricketspil og fællesskab. De fire guides er målrettet forskellige alderstrin. Øvelser, spil og sociale aktivteter er tilpasset efter dette.
Med de to første guides som fundament vil en klasse kunne starte med en introduktion til kaste- gribeteknikker samt prøve kræfter med enkle spil.
Omkring 5-6 klasse kan aktivitetsniveauet og sværhedsgraden skrues i vejret med forløb 3 der introducerer spillet Cirkel-cricket samt øvelser og lege der passer til.
Når eleverne er klar til det giver sidste forløb en oplevelse af hvad rigtig cricket er og er en naturlig afslutning på en cricket-progression gennem hele skoleforløbet.
Introduktion:
Eleverne har måske øvet sig i kaste-gribe teknikker i andre sammenhænge. Men start med helt basale øvelser der træner at gribe og kaste boldene. Det er vigtigt at eleverne oplever at boldene ikke er hårde og at de ret hurtigt kan blive bedre til at kaste og gribe. Brug tid på de basale teknikker i starten og have ikke så meget fokus på at det er et cricket-forløb. Den del der omhandler cricketkultur kan nemt knyttes til senere.
Det kan være en god ide at samle flere lektioner, så der er god tid til aktiviterne og plads til den sociale side af spillet.
Forløb (ca. 3×2 lektioner):
1-2 lektion: leg 1, leg 2, leg 3, leg 4 og spil Ild-cricket
3-4 lektion: leg 1, leg 2, leg 3, leg 5, leg 7 og spil Ild-cricket
5-6 lektion: leg 1, leg 2, leg 4 og masser af Ild-cricket
Introduktion:
Eleverne har sikkert øvet sig i kaste-gribe teknikker i andre sammenhænge. Men start gerne med helt basale øvelser der træner at gribe og kaste boldene. Det er vigtigt at eleverne oplever at boldene ikke er hårde og at de ret hurtigt kan blive bedre til at kaste og gribe. Brug tid på de basale teknikker i starten og have ikke så meget fokus på at det er et cricket-forløb. Den del der omhandler cricketkultur kan nemt knyttes til senere.
Det kan være en god ide at samle flere lektioner, så der er god tid til aktiviterne og plads til den sociale side af spillet.
Forløb (ca. 4×2 lektioner):
1-2 lektion: leg 5, leg 6, leg 7, leg 8, leg 11
3-4 lektion: leg 5, leg 6, leg 7, leg 8, leg 14 (introducer cricketkultur: Historie, spillet I dag og principperne i fairplay-begrebet. Gør det tydeligt hvad eleverne kan bidrage med)
5-6 lektion: leg 5, leg 7, leg 11, leg 14 og introduktion til Some-stop-cricket (spil spillet)
7-8 lektion: Klassens store cricket-dag. Opsæt pavillon og have evt. kage og saft med. Sæt en god cricket stemning og spil en masse gode Some-stop cricketkampe.
Print PDF´en “Guide til spil, lege og øvelser” med vejledning til alle aktiviteter (obs legene har andre numre i PDF´en)
Introduktion:
Omkring 5-6 klasse har mange elever gode forudsætninger for at prøve kræfter med mange sjove og udfordrende cricketaktiviteter.
En del lege og øvelser er blot sværere variationer af tidligere prøvede. Some-Stop cricket er stadig et godt spil og der kan sættes end nu mere fokus på elevernes ansvar for en god cricket-kultur (fairplay, tælle point, bage kage, hvidt cricket-tøj, cap m.m.).
Men lad endelig eleverne prøve kræfter med Cirkel-cricket. Cirkel-cricket er et sjovt spil med højt aktivitetsniveau og et stærkt holdfællesskab.
Forløb (ca. 4×2 lektioner):
1-2 lektion: Leg 5, leg 6. leg 7, leg 8, leg 9, leg 10, leg 11 og Some-Stop cricket
3-4 lektion: Leg 5, leg 6, leg 7, leg 8, leg 9, leg 11 og Some-Stop cricket
5-6 lektion: leg 5, leg 8, leg 9, leg 10, leg 12, leg 14 og introduktion til Cirkel-cricket (spil spillet)
7-8 lektion: Klassens store Cirkel-cricket-dag. Lad eleverne få ansvar for planlægning og udførelse af dagen. Lad dem vælge et par opvarmningslege og så er det ellers fokus på at dyste i Cirkel-cricket.
Print PDF´en “Guide til spil, lege og øvelser” med vejledning til alle aktiviteter (obs legene har andre numre i PDF´en)
Introduktion:
Cricket er også et godt spil i de ældste klasser. Lege og øvelser kan gøres sværere og mere varierede og stadig udfordre elevernes gribe- og kasteteknikker samt evne til at slå til bolden. Cirkel-cricket er også et godt spil til disse klassetrin, men det er oplagt også at forsøge sig med Par-cricket. Når eleverne spiller Par-cricket kommer de tæt på oplevelsen af en rigtig cricketkamp.
Forløb (ca. 4×2 lektioner):
1-2 lektion: leg 5, leg 8, leg 10, leg 12, leg 14 og Cirkel-cricket
3-4 lektion: leg 5, leg 8, leg 9, leg 14, leg 15 og Cirkel-cricket
5-6 lektion: leg 9, leg 10, leg 12, leg 13, leg 14, leg 15 og introduktion til Par-cricket (spil spillet)
7-8 lektion: Klassens cricket-dag. Lad eleverne få ansvar for planlægning og udførelse af dagen. Lad dem vælge et par opvarmningslege og gå så i gang med en par-cricket kamp. Sørg for fokus på fairplay og pavillon-stemning .
Print PDF´en “Guide til spil, lege og øvelser” med vejledning til alle aktiviteter (obs legene har andre numre i PDF´en)
“Cricket i skolen” er også rigtig velegnet til indendørs brug. For mange yngre elever giver hallens afgræsning et bedre miljø for cricket aktiviteter.
Hallens jævne gulv er også en fordel i kaste- gribe sammenhænge og når der kastes mod gærdet.
Det er også en god ide at bruge vægge og loft. Boldene ryger ikke langt væk og spillet kan blive mere intensivt når der spilles på et mindre og afgrænset område.
Til at spille cricket i skolen findes der en del udstyr der er tilpasset børn. Gærde og bat er lavet i hård plastik så de er lette men solide.
Bolde fås i flere forskellige størrelser. Bold-formatet “Windballs” passer godt til cricket i skolen. Boldene har en vis tyngde uden at være for hårde.
Dansk Cricket-Forbund kan vejlede jer i køb af udstyr.
Se mere på dette link
Inddragelse af cricket i skolen giver mulighed for at opnå en række fagmål, samtidig med at du præsenterer eleverne for noget nyt og sjovt.
Bl.a. følgende trinmål er i spil:
Kroppen og dens muligheder
– indgå i og skabe forskellige idrætslige lege sammen med andre
– udføre handlinger med forskellige boldtyper med såvel hænder som fødder, som slagredskaber
Idrættens værdier
– forstå egen rolle og eget ansvar i regelbaserede idrætsaktiviteter
– acceptere forskelligheder i egne og andres færdigheder
– forstå betydningen af fairplay og handle i overensstemmelse med fairplaybegrebet
Idrættens kultur
– deltage i udvalgte idrætsaktiviteter fra andre kulturer
– forholde sig til idrættens betydning i andre lande
Har I spørgsmål til “Cricket i skolen” eller ønsker kontakt med Dansk Cricket-Forbund er I meget velkomme til at kontakte os.
Forbundets udviklingskonsulent Carsten Martensen hjælper gerne og kan kontaktes på:
Mail: carsten@cricket.dk
På Dansk Cricket-Forbunds hjemmeside kan I finde informationer om sporten: Dansk Cricket-Forbund
Alle lege, øvelser og spil der vises på spilcricket.dk kan også downloades i denne PDF.
Print PDF´en “Guide til spil, lege og øvelser”.
Hvordan bruges cricket i undervisningen, så eleverne får en forståelse af, hvad fair play og sportsmanship er, og hvordan giver man dem en oplevelse af hvad en livgivende kamp er? Få svar på nogle af de spørgsmål og meget mere i denne podcast “idræt i ørerne”
Det er en podcast serie lavet af Gyldendal, som
Cricket er centralt i afsnittet “den livgivende kamp”, hvor Carsten Martensen og Erik Juul, giver deres syn på idræt og ikke mindst beskriver, hvordan cricket-spillet kan bruges I, at opnå nogle anerledes og gode oplevelser med eleverne.
Det Internationale Cricket Forbund har også lavet en rigtig udtømmende og fantastisk introduktion til cricket, med masser af øvelser og spil
Find den her: ICC Entry Level Program
Selvom bogen er udgivet i 1997, så er den i høj grad stadig relevant i dag. Du kan både finde øvelser og spil, men også fantastiske beskrivelser af spillets mange facetter og særegne egenskaber, som giver dig muligheden for at sammensætte en spændende og varierende idrætsundervisning.
Find den her: Inspiration til cricket – hel
“Cricket I skolen” giver gode muligheder for at eleverne arbejder med begreberne fairplay og fælleskab. Cricket sporten rummer mange gode muligheder for at sætte det sociale i højsædet uden at glemme mestringen af bold og bat og kampen.
Læs mere om mulighederne under Cricket-basis
Dansk Cricket-Forbund (DCF)
Idrættens Hus
Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby
Danmark
Telefon: +45 43 26 21 60