“Cricket I skolen” giver gode muligheder for at eleverne arbejder med begreberne fairplay og fælleskab. Cricket sporten er historisk forbundet med “gentlemanship” og høj moral og etik vægtes fortsat højt i sporten.
I “Cricket I skolen” er det oplagt at vægte denne del af spillet. Introducer eleverne for forskellige moralske guidelines og diskuter disse med eleverne. Forklar hvordan begrebet “That is not cricket” beskriver opførsel eller handlinger som ikke ligger i tråd med spillets ånd, eks. hvis en elev trækker tiden bevidst eller ikke yder sit bedste. Ofte vil vi opleve at eleverne tager begrebet til sig, og der vil så småt ske en selvjustits blandt eleverne.
Det ligger op til at inddrage elverne i en samtale om hvilke fordele og ulemper der er forbundet med disse uskrevne regler? På den måde kan eleverne via andres holdninger og argumenter få en bredere indsigt og mere rummelig forståelse for begreber som fairplay, høflighed, situationsfornemmelse og den gode kamp. Sørg for dette sker med et glimt i øjet og ikke som en løftet pegefinger.
Guidelines for “Cricket I skolen” kan være:
– Eleverne dømmer selv (opstår der uenighed tager de to anførere en beslutning)
– En spiller der laver en flot præstation klappes fra banen af med- og modspillere
– Lav stop i spillene ved præstationer der bør hyldes, sådan så ros bliver en aktiv del af spillet
– En spiller der klappes af eller roses kvitterer ved at løfte battet og/eller tage kasketten af, men også lærer at modtage rosen ydmygt
– Efter kampen mødes holdene og giver hånd som tak for kampen
– Eleverne som “venter” på at komme ind, deltager i kampen med positive tilråb og anerkendelse af både med og modstandere
– Anvend begrebet “that is not cricket” som justering i stedet for altid at sætte regler op for spillene og eleverne.